1. Mengingat
2. Menilai
3. Maklum Balas
1. Mengingat
Mesej yang diterima dan difahami perlu diingati sekurang-kurangnya untuk suatu tempoh masa
Menambahkan ingatan dengan membuat nota atau merekod mesej
Meningkatkan ingatan mesej dengan :
- Mengenalpasti idea utama dan idea sokongan dalam mesej
- Membuat kesimpulan terhadap mesej tersebut
- Mengulang nama dan kata kunci
- Bertanya soalan
2. Menilai
- Mengadili dan mengkritik sesuatu mesej
- Menilai tujuan sebenar seseorang pengucap
- Berlaku tanpa disedari
- Boleh mengenalpasti tujuan dan memberi maklumbalas yang baik kepada pengucap jika mengenali seseorang itu dengan sebaiknya
- Penilaian kepada analisis kritikal
Dalam proses penilaian, cuba untuk:
- Mengelakkan daripada membuat penilaian sehingga betul-betul memahami tujuan pengucap
- Mengandaikan pengucap seorang yang berniat baik dan meminta penjelasannya tentang isu tertentu
- Membezakan fakta-fakta daripada kesimpulan, pendapat dan tafsiran individu
- Mengenalpasti bias, kepentingan diri dan prasangka
3. Maklum Balas
- Berlaku dalam 2 peringkat:
- Semasa pengucap sedang bercakap
- Selepas pengucap berhenti bercakap
- Juga dikenali sebagai maklumbalas iaitu maklumat yang dihantar balik kepada pengucap oleh pendengar untuk memberitahu perasaan dan pemikirannya terhadap mesej
Semasa pengucap sedang bercakap
- Memberi maklumbalas yang menyokong dan menunjukkan bahawa pendengar sedang mendengar
- Ini termasuk komunikasi bukan lisan yang dikenali sebagai ‘backchanneling cues’
Selepas pengucap berhenti bercakap
- Lebih terperinci dan menunjukkan ekspresi yang empati, meminta penjelasan, mencabar dan bersetuju
Maklumbalas yang efektif
- Memberi sokongan kepada pengucap dengan menggunakan pelbagai ‘backchanneling cue’
- Menunjukkan sokongan kepada pengucap dalam maklumbalas yang terakhir
- Menyatakan pandangan dan perasaan sendiri dengan menggunakan ‘I-messages'
- Jujur
Rujukan
Devito, J.A. (2006). Tenth ed. Human communication (the basic course) USA: Pearson Education, Inc.
No comments:
Post a Comment