Content conflict
- Tumpu kepada objek, perkara dan manusia
- Melibatkan isu-isu perbahasan yang berunsur luaran
- Pemerhatian dan identiti adalah jelas
Relationship conflicts
- Banyak berlaku dengan orang yang berada di sekeliling kita
- Perhubungan antara individual
- Kecenderungan untuk sembunyi
- Sukar dikenalpasti
2. Online and workspace conflicts
Online conflicts
- Berlaku apabila menghantar mesej komersial kepada sesiapa yang tidak memerlukannya
- Junk mail melambatkan sistem internet dan proses muat turun
- Spamming=menghantar email yang tidak diperlukan atau email yang sama secara berulang
- Flaming=menghantar email serangan kepada pengguna lain
Sebab-sebab spamming perlu diatasi:
- Membazirkan wang pengguna internet
- Membuang masa dan tenaga
- Melambatkan sistem internet
3. Workplace and formal group conflicts
Procedural conflicts
- Tidak setuju atas siapa yang mengurus, apa agenda atau tugasan yang patut dilakukan oleh kumpulan dan bagaimana kumpulan patut mengurus perniagaannya
- Cara terbaik untuk menyelesainya adalah melantikkan ketua kumpulan dan menentukan agenda yang patut dilakukan semasa perjumpaan pertama.
- Masalah berlaku juga selepas persetujuan dicapai, ketua kumpulan boleh membawa ahlinya yang terlibat kepada keputusan yang telah awal dibuat
- Perbincangan tentang kaedah diadakan
People conflicts
- Berlaku apabila satu ahli kumpulan mendominasi kumpulan ,beberapa ahli tidak puas hati, tidak rela dikawal atau tidak melibatkan diri
- Ketua kumpulan perlu memperbaiki keadaan ini dan menasihati ahlinya bahawa pencapaian kumpulan bergantung kepada sumbangan semua ahli
- Konflik antara ahli boleh menimbulkan pergaduhan jika seseorang menyerang orang tertentu dan bukanya idea
Prinsip-prinsip konflik
- Mengekalkan maruah dan penghormatan semua anggota
- Mendengar dengan empati
- Mencari dan menekankan titik persamaan
- Kepelbagaian nilai dan perbezaan
Devito, J.A. (2006). Tenth ed. Human communication (the basic course) USA: Pearson Education, Inc.
No comments:
Post a Comment