Thursday, March 26, 2009

Jenis-jenis konflik (Pembentangan Ketiga)

1. Content and relationship conflict

Content conflict
  • Tumpu kepada objek, perkara dan manusia
  • Melibatkan isu-isu perbahasan yang berunsur luaran
  • Pemerhatian dan identiti adalah jelas

Relationship conflicts

  • Banyak berlaku dengan orang yang berada di sekeliling kita
  • Perhubungan antara individual
  • Kecenderungan untuk sembunyi
  • Sukar dikenalpasti

2. Online and workspace conflicts

Online conflicts

  • Berlaku apabila menghantar mesej komersial kepada sesiapa yang tidak memerlukannya
  • Junk mail melambatkan sistem internet dan proses muat turun
  • Spamming=menghantar email yang tidak diperlukan atau email yang sama secara berulang
  • Flaming=menghantar email serangan kepada pengguna lain

Sebab-sebab spamming perlu diatasi:
  • Membazirkan wang pengguna internet
  • Membuang masa dan tenaga
  • Melambatkan sistem internet

3. Workplace and formal group conflicts

Procedural conflicts

  • Tidak setuju atas siapa yang mengurus, apa agenda atau tugasan yang patut dilakukan oleh kumpulan dan bagaimana kumpulan patut mengurus perniagaannya

  • Cara terbaik untuk menyelesainya adalah melantikkan ketua kumpulan dan menentukan agenda yang patut dilakukan semasa perjumpaan pertama.
  • Masalah berlaku juga selepas persetujuan dicapai, ketua kumpulan boleh membawa ahlinya yang terlibat kepada keputusan yang telah awal dibuat
  • Perbincangan tentang kaedah diadakan

People conflicts

  • Berlaku apabila satu ahli kumpulan mendominasi kumpulan ,beberapa ahli tidak puas hati, tidak rela dikawal atau tidak melibatkan diri
  • Ketua kumpulan perlu memperbaiki keadaan ini dan menasihati ahlinya bahawa pencapaian kumpulan bergantung kepada sumbangan semua ahli
  • Konflik antara ahli boleh menimbulkan pergaduhan jika seseorang menyerang orang tertentu dan bukanya idea

Prinsip-prinsip konflik

  • Mengekalkan maruah dan penghormatan semua anggota
  • Mendengar dengan empati
  • Mencari dan menekankan titik persamaan
  • Kepelbagaian nilai dan perbezaan
Rujukan

Devito, J.A. (2006). Tenth ed. Human communication (the basic course) USA: Pearson Education, Inc.

No comments:

Post a Comment