Kemahiran umum yang membantu mengawal dan membuat perubahan yang bersesuaian mengenai kemahiran perbualan
Ia meliputi empat aspek:
1. Mindfulness
2. Flexibility
3. Cultural sensitivity
4. Metacommunication
1. Mindfulness
- Kesedaran di mana kita sedar akan tujuan untuk berfikir atau bertingkah laku
- Kemahiran interpersonal dapat digunakan dengan berkesan jika kita ada kesedaran
3 cadangan untuk meningkatkan mindfulness
- Mencipta dan mencipta semula kategori
- Terbuka kepada maklumat baru dan pandangan
- Berhati-hati supaya tidak terlalu bergantung kepada penilaian awal
2. Flexibility
Kebolehan untuk menyesuaikan strategi komunikasi berdasarkan situasi yang unik
4 cara untuk meningkatkan kelenturan
- Sedar bahawa tiada dua situasi atau orang adalah sebenarnya serupa
- Sedar bahawa komunikasi sentiasa mengambil tempat dalam konteks
- Sedar bahawa semuanya adalah dalam keadaan yang berubah-ubah
- Sedar bahawa setiap situasi memberi pilihan yang berbeza untuk berkomunikasi
3. Cultural sensitivity
- Sikap dan cara bertingkah laku di mana kita perlu sedar dan tahu perbezaan budaya
- Komunikasi interpersonal antara 2 orang yang berbeza dari segi jantina, kaum, warganegara atau cara meluanhkan perasaan tidak akan berkesan tanpa sensitiviti budaya
4 panduan untuk meningkatkan sensitiviti budaya
- Menyediakan diri
- Mengenalpasti dan menghadapi ketakutan diri
- Mengenalpasti perbezaan
- Peka terhadap peraturan budaya dan adat kebiasaan orang lain
4. Metacommunication
- Komunikasi yang merujuk kepada komunikasi yang lain
- Komunikasi mengenai komunikasi
- Kedua-dua mesej lisan dan bukan lisan adalah metacommunicational
- Keberkesanan interpersonal bergantung kepada kemampuan metakomunikasi
4 cadangan untuk meningkatkan metacommunication
- Menjelaskan perasaan bersama pandangan
- Menyampaikan mesej feedforward dengan jelas
- Menjelaskan mesej dengan kata-kata lain (Paraphrase)
- Menggunakan metacommunication untuk bercakap mengenai corak komunikasi
Rujukan
Devito, J.A. (2006). Tenth ed. Human communication (the basic course) USA: Pearson Education, Inc.
No comments:
Post a Comment